استابلایزر چیست؟


استابلایزر وسیله ای است که جهت جلوگیری از نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری و تثبیت ولتاژ برای محافظت از کلیه لوازم برقی خانگی و لوازم برقی صنعتی استفاده می شود .

استابلایزر با داشتن یک ترانس تقویت و یک برد میکروپروسسوری  برق ورودی را در هر ثانیه چک نموده و در صورت افزایش یا کاهش ولتاژ به صورت اتوماتیک یک ولتاژ ثابت را به مصرف کننده ارائه می دهد.

استابلایزر سیستم تنظیم و ثبات دهنده ولتاژ می باشد و هر زمان داخل شبکه کاهش، نوسان و یا اختلالی ایجاد گردد سریعا از طریق استابلایزر مشخص شده و به طور اتوماتیک برطرف می گردد. کارکرد این وسیله با سر و صدا همراه نمی باشد و از تکنولوژی جدید سرووموتور برخوردار می باشد.

به ‌صورت کلی هر وسیله برقی یک جریان برق ثابت را می‌تواند تحمل کند. همچنین بسته به اینکه در چه مکانی از استابلایزر استفاده می‌کنید، یک تلورانس یا ضریب نوسان مشخص (۵ یا ۱۰ درصد) برای آن تعیین شده است. اما تکرار این نوسانات علاوه بر اینکه عمر دستگاه را کاهش می‌دهد ممکن است عملکرد لحظه‌ای آن را هم تحت تاثیر قرار دهد.

استابلایزرها نقش بسیار مهمی نیز در اجرای سیستم‌های برق اضطراری ایفا می‌کنند. به طوری که با یکسان سازی جریان برق، علاوه بر جلوگیری از ایجاد آسیب در دستگاه‌های مختلف الکتریکی و الکترونیکی، هنگام سوییچ و انتقال منبع جریان برق به سمت دستگاه‌های برق اضطراری یو پی اس، مانع از ایجاد نوسانات شدید در جریان برق می‌شود