از کجا متوجه شویم که به استابلایزر نیاز داریم؟

بعضی از افراد بعد از سوختن دستگاه برقی خود متوجه می‌شوند که علت سوختن، نوسان ولتاژ بوده است. از این رو به خرید استابلیزر رو می‌آورند. تثبیت کننده ولتاژ به عنوان یک سپر محافظ عمل می‌کند و احتمال خرابی را کاهش می‌دهد. همچنین به افزایش طول عمر وسایل مختلف کمک می‌کند بنابراین نصب تثبیت کننده ولتاژ برای محافظت از وسایل برقی گران قیمت مانند تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال و کامپیوتر ضروری به نظر می‌رسد.

استابلایزر 100 کاوا سرووموتوری دلتا سه فاز | تثبیت کننده ولتاژ 100 کیلو ولت آمپر پیمان الکتریک

نحوه عملکرد استابلایزر

نحوه عملکرد استابلایزر (stabilizer) بدین شکل است که در صورت کاهش ولتاژ، استابلیزر آن را افزایش داده و بالعکس این اتفاق هم می‌افتد. بنابراین با وجود یک استابلایزر (ترانس برق) لوازم برقی خانگی و صنعتی بیمه می‌شوند. در واقع مهم‌ترین مزیت استفاده از دستگاه استابلایزر را می‌توان افزایش طول عمر لوازم برقی، فعالیت با بالاترین راندمان کاری و عدم آسیب در مقابل نوسان ولتاژ برشمرد.

در واقع استابیلایزرها، منبع ولتاژ را کنترل کرده و تامین ولتاژ ثابت را در تمام مدت تضمین می‌کنند. تثبیت کننده‌های ولتاژ برق از لوازم حساس و گرانبها در برابر نوسانات ولتاژ محافظت می‌کنند. همچنین استابلایزر‌ها از دستگاه‌ها در برابر نوسانات ولتاژ یا تغذیه مکرر ولتاژ بالا یا پایین محافظت می‌کنند.

به لطف بالا گرفتن رقابت و بالا رفتن آگاهی مصرف‌کنندگان از اهمیت تجهیزات ایمنی، ما می‌توانیم انواع مختلفی از استابلایزرهای آنالوگ و دیجیتال اتوماتیک را در بازار از تولیدگان مختلف بیابیم. استابلایزرهای ولتاژ می‌توانند تکفاز (خروجی 220-230 ولت) یا سه‌فاز (خروجی 380-400 ولت) باشند.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر دستگاهی است که می‌تواند ولتاژ را در دستگاه شما در سطح معین و ثابت 220 ولت، نگه دارد. استابلایزرها بی سر و صدا هستند و از تکنولوژی‌های روز دنیا حساب می‌شوند. از حساسیت کمتری نسبته به محافظ برخوردارند. همچنین استاپ لایزر، یک جریان کاملا سینوسی و پیوسته را ارئه می‌دهد.

تثبیت کننده‌های ولتاژ دارای یک برد میکروپروسسوری هوشمند هستند که حتی با دقت 1 ولت می‌تواند ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت کوچک‌ترین نوسان یا پرش ناگهانی ولتاژ، خروجی ثابت 220 ولت را تنظیم و به دستگاه بعدی تزریق می‌کند و می‌تواند این کار را در یک بازه بلند 150 الی 280 ولت انجام دهد و اما محافظ برق دقت مناسبی ندارد به طور مثال اگر 10 بار در طول روز، نوسان ولتاژ اتفاق بیفتد، دستگاه 10 بار خاموش می‌شود اما در استابلایزر اینطور نیست مگر اینکه ولتاژ از بازه گفته شده در بالا خارج شود یعنی از 280 ولت، بالاتر رود، دستگاه خاموش می‌شود.

محافظ برق، فقط دارای یک برد الکترونیکی است که به هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حد تعریف شده، برق را قطع می‌کند و نیز دارای یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین می‌باشد که این سیستم به دلیل ساده بودن، محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاه‌های مصرف کننده نیست.

در مقابل، استابلایزر با تغییرات ولتاژ، برق را قطع نمی‌کند. بلکه ولتاژ را در محدوده مشخصی از نوسانات، اصلاح می‌نماید.

مقایسه استابلایزر و یو‌پی‌اس:

بنابراین با توجه به توضیحات ذکر شده، برای جلوگیری از نویز و نوسانات برق شهر می‌توان از دستگاه استابلایزر (Stabilizer) و برای جلوگیری از خاموش شدن سیستم‌ها و وسایل برقی می‌توان از دستگاه یو‌پی‌اس (UPS) استفاده نمود که در واقع حالت منبع تغذیه دارد و از نظر عملکرد، کاملا با استابلایزر تفاوت دارد. استابلایزرها می‌توانند مانع از آسیب‌های جدی حاصل از قطع ناگهانی برق شهر و وصل مجدد آن (که در این زمان برق شهر، دارای نوسان است) برای دستگاه‌های خاص (آزمایشگاهی، پزشکی، انفورماتیک، سرورها و …) شوند.
نوع تثبیت ولتاژ در یو‌پی‌اس‌ها به این صورت است که در صورت افزایش و کاهش ولتاژ برق شهری، تنها ورودی برق شهری را به تجهیزات قطع می‌کند و از برق پشتیبان به عنوان منبع تغذیه تجهیزات متصل به خود استفاده می‌کند و پس از برطرف شدن مشکل برق شهری با یک وقفه‌ی تعریف شده برق شهر را به ورودی تجهیزات وصل می‌کند. پس می‌توان گفت عملکرد تثبیت ولتاژ در یو‌پی‌اس‌ها به صورت کاملا ابتدایی صورت می‌پذیرد و استفاده آن‌ها صرفا به عنوان تثبیت کننده ولتاژ، قابل اطمینان و به صرفه نمی‌باشد.
اما استابلایزرها (Stabilizer) توانایی بسیار بالایی در حذف نوسانات و تصحیح و تثبیت ولتاژ برق شهر را با دقت بالاتری دارا هستند. نوع تثبیت ولتاژ در استابلایزرهای سرووموتوری به صورت پیوسته می‌باشد که این نوع از دستگاه، دارای دقت و راندمان بالاتری نسبت به نوع رله‌ای می‌باشد.

برای نصب استابلایزر خانگی، نیاز به یک نصاب حرفه ای نیست. اگر خودتان اطلاعات برقی ، حتی تا 10 درصد داشته باشید، می توانید با نصب یک ورودی فاز و نول به ورودی استابلایزر و اتصال مصرف کننده خود به خروجی استابلایزر ، دستگاه خود را نصب کنید.

زیرا دستگاه استابلایزر خانگی ، به صورت ساده و حرفه ای طراحی شده که هر مصرف کننده می تواند به راحتی آن را نصب کند .

استابلایزر 100 کاوا سرووموتوری دلتا سه فاز | تثبیت کننده ولتاژ 100 کیلو ولت آمپر پیمان الکتریک

در صورتی که خودتان تمایل به نصب دستگاه ندارید ، پیمان الکتریک میتواند یک نصاب استابلایزر را برای رفاه شما به منزل یا هر محل نصب دیگری، ارسال نماید.

نصب استابلایزر سه فاز:

انواع این استابلایزرها را باید توسط نصاب استابلایزر در محل مورد نظر نصب نمود. روش نصب استابلایزر سه فاز به این صورت است که ابتدا استابلایزر را از پالت آن جدا کرده و توسط قفل تابلویی نصب شده روی دستگاه ، آن را باز میکنیم . در پایین دستگاه یک ترمینال وجود دارد که با توجه به شیارهای استابلایزر و محل عبور کابل ها ، کابل خود را عبور داده و سه کابل ورودی با نول به همراه ارت به آنوصل می کنیم.

باید توجه نمود که کابل اتصالی نباید لغی داشته باشد که باعث خطا در دستگاه شود. سپس برق ورودی را از کنتور به استابلایزر و برق خروجی را به دستگاه مد نظر وصل می کنیم و با توجه به کلید روی دستگاه ، آن را روشن می کنیم.